ISpro: суміщення посад - нюанси оформлення та скасування

ISpro: суміщення посад - нюанси оформлення та скасування

Оновлено 17.09.2024 р.

На відміну від сумісництва, суміщення посад або професій здійснюється за одним трудовим договором, завжди на одному підприємстві та в межах встановленої тривалості робочого дня. Як правило, суміщення посад застосовується у разі тимчасової відсутності працівника на робочому місці: через хворобу, відпустку, відрядження тощо. 

Тобто суміщення професій (посад) допускається в тих випадках, коли працівник за своєю кваліфікацією може забезпечити якісне виконання як основної роботи, так і суміщеної (додаткової) роботи. Існують також інші обмеження на роботу за суміщенням, встановлені, зокрема, ч.3 ст.22 КЗпП, де передбачено, що законодавством можуть бути встановлені вимоги щодо віку, рівня освіти, стану здоров’я працівника, і ст.25-1 КЗпП, якою встановлено обмеження спільної роботи родичів на підприємстві, в установі, організації.

У ч. 1 ст. 21 КЗпП йдеться, що виконувана робота визначається угодою між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою. Розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника, згідно з ч. 2 ст. 105 КЗпП, встановлюється на умовах, передбачених у колективному договорі. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов’язаний погодити питання доплат із профспілковим органом, який представляє інтереси більшості працівників, а якщо його немає – з іншим органом, уповноваженим на представництво трудовим колективом (ч. 2 ст. 97 КЗпП).

Потрібно пам’ятати, що суміщення посад є істотною зміною умов праці, про що працівника слід попередити за два місяці (ч. 2 ст. 32 КЗпП). Так само йому треба повідомити про припинення суміщення, якщо воно було встановлено на невизначений термін. Також роботодавець повинен звернути увагу на те, що суміщення професій і посад можливо тільки за згоди працівника. Угода про суміщення посад укладається на певний термін або без зазначення такого строку. Згідно з Інструкцією оформляється суміщення посад наказом. У наказі про суміщення потрібно обов’язково вказати суміщену посаду, а також розмір доплати за це. Працівника, який суміщатиме посади, потрібно ознайомити з наказом під розписку.  

Скасування суміщення посад також оформляється наказом. Внесення в трудову книжку відомостей про суміщення Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мін’юсту і Мінсоцзахисту України №58 від 29 липня 1993 р., не передбачено, але прямо не забороняється. Тому в деяких випадках у трудову книжку можна внести запис про суміщення професій (посад), якщо працівник, наприклад, працює за суміщенням на такій професії (посаді), що дає йому право на пенсію зі віком на пільгових умовах.

Слід пам’ятати, що зменшення чисельності працівників внаслідок суміщення професій (посад) не може бути підставою для зміни встановленого підприємствам, установам та організаціям ліміту чисельності та затвердженого штатного розкладу, скасування підрозділів тощо. Більше того, за відсутності відповідної штатної одиниці у штатному розписі немає підстав для суміщення цієї посади і встановлення за це доплати.

В програмі  ISpro реалізовано два методи розрахунку для цього виду оплати. Для налаштування, потрібно перейти Облік праці й заробітної плати - Параметри - Налаштування - Види оплат - Надбавки і доплати, тиснемо Реєстр - Створити (insert).

 

У властивостях налаштовуємо згідно чого проводиться розрахунок (пропорційно часу, що не перевищує план за місяць від планового заробітку працівника), та відпрацьований час (загальне за місяць).

У Вихідну суму налаштовуємо види оплат (від яких нараховується) та Оплачуваний час налаштовуємо вид оплати по плановому часу(оклад та ін.).

Увага!!! В програмі  IS-pro, метод розрахунку 216 Доплата за суміщення, не можна розрахувати без штатного розкладу.

216 Доплата за суміщення на відміну від 8 Доплата за заміщення передбачає наявність інформації про посади яку працівник поєднує. Ця інформація (оклад та ін.) використовується в розрахунку доплати. Працівник суміщає посаду яка вакантна (інакше це заміщення, а не поєднання). Тому про неї немає інформації в реєстрі особових рахунків працівників. У штатному розкладі зберігається інформація про посади, в тому числі і вакантних. Тому інформацію про посади для розрахунку суміщення програма отримує із Штатного розкладу.

Якщо в програмі  ISpro, не налаштовано штатний розклад, то потрібно використовувати метод розрахунку 8 Доплата за заміщення. Щоб налаштувати надбавку, переходимо Облік праці й заробітної плати - Параметри - Налаштування - Види оплат - Надбавки і доплати, тиснемо Реєстр - Створити (insert).

У властивостях ставимо позначку, згідно чого розраховується (різниця від заробітку/відсоток від заробітку відсутнього або заміщаючого працівника). В оплачуваний час налаштовуємо нарахування за час відпрацьований по видам оплат.

Заробіток заміщуючого та заробіток відсутнього налаштовуємо відповідно.

В універсальному документі (Облік праці й заробітної плати - Документи - Універсальний документ - Реєстр - Створити) створюємо документ.

У правій частині, вказуємо працівника що заміщує, та заміщається. Програма автоматично розрахує вихідну суму згідно налаштування виду оплат. Можемо відкоригувати фактично відпрацьовані дні або години.

Закриваємо документ як завжди і проводимо його до розрахункового листа співробітника.

Ось і все, сподіваємось все було зрозуміло. Якщо вам сподобалась стаття - поділіться нею з друзями у Facebook.

Якщо залишилися запитання по роботі в системі будемо раді вам допомогти на нашій лінії консультації куди ви зможете звернутися за телефонами: (095) 036-40-04, (098) 036-40-04, (073) 036-40-04 або залишити заявку і ми зв'яжемося з вами зручним для вас способом.

Автор: Чернокол Павло, провідний спеціаліст ISpro ГК “Інтелектуальний сервіс”

Демонстрація можливостей ISpro

Дізнайтеся більше про ISpro

Читайте також:

  • Місяць тому...
    Автоматизація обліку в бюджетних установах: з чого почати?
    Бухгалтери бюджетних установ часто зіштовхуються з великим обсягом інформації, складною звітністю та постійними змінами законодавства. Коли робочий день розписаний до хвилини, навіть незначна помилка може обійтися дуже дорого — призвести до втрати часу, зайвих хвилювань і додаткових витрат ресурсів. Саме тому автоматизація обліку — не просто сучасний тренд, а необхідний крок до стабільності, точності та впевненості у своїй роботі.
  • 24 днів тому...
    Облік основних засобів у бюджетній установі: інвентаризація без хаосу.
    Щороку бухгалтери бюджетних установ стикаються з одним і тим самим викликом — інвентаризацією основних засобів. Це обов’язкова процедура, передбачена нормативами, але для більшості вона асоціюється не з контролем, а з нескінченними паперами, перевірками та нервами.
  • Місяць тому...
    Чому Excel не підходить для бухгалтерського обліку в бюджетній установі
    Excel досі часто використовують для обліку, але у 2025 році цього вже недостатньо — тим більше, коли йдеться про бюджетні установи.
  • 5 місяців тому...
    Автоматизація річної інвентаризації з ISpro: що варто врахувати в липні
    Щороку інвентаризація забирає багато часу й зусиль: потрібно сформувати накази, перевірити залишки, зібрати комісію, виправити виявлені розбіжності... А якщо ще все це вручну — стрес забезпечений. Щоб цього уникнути, варто починати підготовку вже влітку.
  • 3 місяці тому...
    Можливості ERP-системи ISpro: комплексна автоматизація для бюджетних установ
    Що таке ISpro? Які ділянки обліку вона покриває? А як же бюджетні організації? Це найчастіші питання, які ми чуємо. Давайте розберемося по порядку.
  • 10 місяців тому...
    Оновлення у звітності: формування Об'єднаної звітності за січень 2025 в ERP-системі ISpro
    Щойно завершився звітний період подачі Об'єднаної звітності за 4 квартал 2024 року, а період подачі звітності за січень 2025 триває до 20 лютого. Раді повідомити користувачів ERP-системи IS Pro, що в програмі вже доступні оновлення для зручного формування щомісячної звітності.
  • 7 місяців тому...
    Топ-5 можливостей ISpro: модуль “Облік Основних засобів”
    Ефективний облік основних засобів — одна з ключових умов прозорого фінансового управління на підприємстві. ERP-система “ISpro” пропонує потужний функціонал, який дозволяє автоматизувати всі процеси, пов’язані з рухом, обліком, амортизацією та інвентаризацією основних засобів. Пропонуємо ознайомитися з п’ятьма ключовими можливостями
  • 7 місяців тому...
    Від договору до платіжної інструкції: ERP-система ISpro
    Робота з контрагентами — постачальниками або замовниками — завжди починається з головного: укладення договору. У цій статті ми розглянемо, як за допомогою модуля «Договори» ERP-системи ISpro організувати процес закупівлі й оплати товарів чи послуг
  • Рік тому...
    Щорічна відпустка та розрахунок матеріальної допомоги: Все, що потрібно знати | ERP-система ISpro
    Розрахунок середнього заробітку для обчислення суми відпустки - задача не з простих, адже бухгалтеру потрібно врахувати заробіток за попередній рік, визначити кількість календарних днів у ньому та проаналізувати низку інших нюансів, які передбачені чинним законодавством.
  • 9 місяців тому...
    АВАНСОВИЙ ЗВІТ. Створюємо в ISpro
    Авансовий звіт — це важливий бухгалтерський документ, який підтверджує використання підзвітних коштів. У системі ISpro цей процес автоматизований, що значно спрощує ведення обліку. У цій статті ми розглянемо покрокову інструкцію щодо