РРО 2020

РРО 2020

Автор: ОНИЩЕНКО Віктор, Бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів

Вже відомі мабуть для всіх підприємців прийняті Верховною радою закони щодо обов’язкового впровадження для них касових апаратів. У статті розповімо, до чого слід готуватися підприємцям, а також про деякі міфи, якими обросли ці закони.

Зміни РРО 2020

Детінізація та боротьба з контрабандою РРО, підвищення контролю за сферою розрахунків – так законотворці назвали мету нещодавніх нововведень з касовими апаратами. Підприємці ж сприйняли це як тиск на бізнес. Спробуємо розібратися, що насправді змінять нові закони і до чого вони призведуть. Спершу спростуємо міфи, якими встигли обрости закони. 

РРО 2020 для ФОП: спростуємо декілька міфів

Міф 1. Усім підприємцям доведеться купувати касові апарати

Це не зовсім так. По-перше, не всім (1 група єдиного податку залишається без РРО). По-друге, для 2-4 групи єдиного податку, пропонують два альтернативні варіанти:

  • касовий апарат – у законі це "класичний РРО", тобто звичайний касовий апарат у вигляді коробки, яка друкує фіскальні чеки;
  • програмний РРО – це програмний продукт, який підприємець повинен установити на певний пристрій (смартфон, планшет, ноутбук, комп’ютер), який буде створювати електронні фіскальні чеки. Друкувати щось за такої системи не обов’язково.

Саме на другому варіанті наголошує податкова. Його зараз активно розробляють, впроваджують та обіцяють провести консультації і роз’яснення для підприємців по застосуванню цих програмних продуктів. Застосовувати програмні РРО отримують право також і фізособи-підприємці загальної системи оподаткування.

Увага:  Єдиноподатникам 2-3 групи податкова радить застосовувати програмний РРО як основний.

Читайте також: Програмні РРО: ТОП-10 відповідей податківців на важливі питання!

Міф 2. Касовий апарат треба буде навіть на базарі

Ні, це не зовсім так. По-перше, від звичайних фізосіб, які продають на базарах городину або вживані речі РРО і надалі не вимагатимуть (ні програмних, ні звичайних). Для 1 групи єдиноподатників також (це та група, в якій прописана торгівля на ринках і обсяг доходу в межах 300 тис. грн). Щоправда, тут є один нюанс – на ринках знаходиться чимала кількість підприємців 2 групи. Їм і доведеться обзаводитися РРО – звичайним чи програмним.

Міф 3. Заборонять продавати товари через Інтернет-магазини та накладений платіж

Прямих заборон законопроекти при прийнятті не містили. На продаж через Інтернет-магазин як і раніше треба фіскальний чек. Однак з 01.10. 2020 це треба виконувати ще й підприємцям 2-3 групи. Щодо накладеного платежу (це оплата на пошті після огляду товару, який надійшов), то прийнятими законами він напряму не заборонений. Справа в іншому — при такому продажу Інтернет-магазин не може заздалегідь видати фіскальний чек, адже товар попередньо не оплачували. І механізму розв'язання даної проблеми Закон не містить.

Увага:  Звичайній фізособі (не підприємцю), яка продає на базарі городину касовий апарат буде і надалі не потрібен Більш детальні роз’яснення щодо прийнятих законів дивіться у відео з брифінгу від голови ДПС:


РРО 2020: що змінюється

Тепер детальніше про зміни РРО 2020, які вносять прийняті Верховною радою законопроект № 1053-1 (зміни в Закон про РРО, поняття програмного РРО і збільшення штрафі, процедура компенсації для обманутого покупця) та законопроект № 1073 (зміни до Податкового кодексу щодо підприємців 2-4 груп). 

1. Розширення кола РРО-обов’язкових операцій.

Впровадження нових РРО та розширення кола РРО-зобов’язаних (завантажити PDF) відбуватиметься в 3 етапи:

Поетапне розширення сфери застосування РРО
01.01.2020-30.09.2020 01.10.2020-31.12.2020 з 01.01.2021 р.

Обов’язкове застосування РРО щодо реалізації:

  • технічно складних побутових товарів (ті, які на гарантії);
  • реалізація лікарських засобів, медвиробів;
  • платних послуг у сфері охорони здоров’я.

Додають цілу низку операцій. Це реалізація:

  • товарів (надання послуг) через мережу Інтернет;
  • ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, каміння, органогенного та напівдорогоцінного каміння;
  • діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидко обслуговування, крім продажу у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах (інші винятки – п. 11 ст. 9 Закону про РРО);
  • послуг туристичних агентств, туроператорів; послуг готелів, гостелів та інших місць тимчасового розміщення; текстилю (окрім на ринках);
  • автодеталей та іншого приладдя для автомобілів (має бути кабмінівський перелік);
  • продаж вживаних товарів у магазинах (ця норма стосується комісійних магазинів, секонд-хендів, ломбардів тощо).

РРО (звичайний або програмний) застосовують усі підприємці 2-4 груп.

Обсяг дозволеного доходу для 2 групи єдиного податку збільшують з 1,5 млн до 2,5 млн грн.

2. Запуск програмних (цифрових) РРО

Податківці обіцяють офіційно запустити програмні РРО, а також забезпечити роботу нової системи з 01.07.2020.

3. Збільшення штрафів за РРО

Штрафи збільшуватимуть в 2 етапи:

Штрафи за РРО (відкрити PDF)

З дати набуття чинності Закону № 1053-1

до 30.09.2020

З 01.10.2020

Штрафи змінюються:

10% вартості товару за перше вчинене порушення (незастосування РРО, неповна сума тощо). Зараз – 1 грн;

50% вартості товару – за повторне порушення. Зараз – 100%.

Штрафи зростають:

100% вартості товару за перше вчинене порушення (незастосування РРО, неповна сума тощо);

150% вартості товару – за повторне порушення. Також штрафи:

510 грн – за нестворення контрольної стрічки, у т.ч. в електронній формі;

510 грн – неподача до ДПС звітності, яка пов’язана з застосуванням РРО (зараз – 170 грн);

85 грн – продаж без попереднього програмування РРО за кожну таку операцію;

5100 грн – продаж без попереднього програмування РРО підакцизного товару (алкоголь, тютюн, паливо, спирт) за кожну таку операцію;

5100 грн – за втручання і внесення змін в роботу програмного забезпечення програмного (цифрового) РРО.

4. Запуск системи компенсації для пильних покупців

З 01.10.2020 покупець зможе отримати на рахунок відшкодовування 100% вартості купленого товару (роботи, послуги), якщо він виявить, що йому не дали фіскальний чек або він виписаний з порушенням (взагалі фіктивний). При цьому сума покупки, яка дає право покупцю подавати скаргу – 850 грн і більше (спочатку у проекті було 100 грн). На думку податківців таке обмеження позбавить ДПС від розгляду помилок по дрібним магазинним продажам, наприклад, у продуктових магазинах.

Увага: Купуй на суму більше 850 грн, виявляй обман, подай скаргу до податкової – отримай гроші за сплачений товар Перевірити чеки можна у базі ДФС уже зараз.

Перевірити чеки можна у базі ДФС уже зараз.

РРО 2020: як працюватиме електронна система E-receipt?

Cистема (E-receipt, або Е-чек) уже відпрацьована на декількох суб’єктах господарювання. Коротко суть системи полягає у наступному:

  • підприємець скачує з сайту ДПС необхідне програмне забезпечення та встановлює його на свій смартфон або планшет, ноутбук, комп’ютер (на Windows, Android або IOS). Тобто той пристрій, який буде використовувати, коли надсилатиме електронні чеки та для зв’язку з сервером ДПС. Зрозуміло, що має бути постійне його підключення до мережі Інтернет;
  • підприємець реєструє (онлайн) пристрій за допомогою програмного забезпечення у ДПС. Реєстрації зокрема підлягає і місце застосування даного пристрою;
  • необхідно провести попереднє програмування пристрою і внести до його бази номенклатуру товарів, робіт, послуг, які реалізуються;
  • коли відбувається операція пристрій формує електронний чек, який можна продемонструвати покупцю на дисплеї у вигляді QR-коду, відправити йому у вигляді SMS-повідомлення на телефон (смартфон), на електронну пошту, передати на смартфон за допомогою технології NFC (дана технологія ще використовується при розрахунках смартфоном зі зчитаною банківською карткою в магазинах). Покупець може скористатися своїм смартфоном для зчитування QR-коду і завантажити на свій пристрій чек в електронному форматі (скоріше за все pdf) та перевірити його в базі. Програмне забезпечення для покупця ДПС обіцяє надати теж (безкоштовно);
  • інформацію про операцію пристрій з програмним РРО відправляє на сервер ДПС, де і відбувається процес фіскалізації. Зрозуміло, що якщо немає інформації на сервері, то й операцію вважають проведеною без РРО. Обмін даними має бути в автоматичному режимі й ДПС виключає можливість втручання у даний процес й вилучення електронних чеків з бази.

Якщо раптом Інтернет-зв’язок обірветься, то програмний РРО дозволить проводити операції 36 годин без зв’язку з сервером ДПС (offline).

Програмне забезпечення для РРО від ДПС безкоштовне. Сторонні ж фахівці теж можуть створювати такі програми. Зрозуміло, що вони будуть зі зручнішим інтерфейсом, інтегровані з іншими програмами для ведення складського і бухгалтерського обліку.

Читайте також: Зустрічайте новий модуль РРО у M.E.Doc!

Чи боятися підприємцям РРО 2020

Попри всю сучасність ідеї з цифровими РРО вона викликає супротив у підприємців. Окрім перерахованих вище міфів є й досить суттєві причини:

  • додаткові витрати для  бізнесу. Класичний (апаратний) РРО (придбання, початкове обслуговування, програмування) ≈ 17-20 тис. грн. Програмний РРО – безкоштовні лише базові програми від ДПС та доступ до сервера. Проте його використання теж обійдеться недешево (приблизно від 7 тис. грн);
  • побоювання умисного втручання в сервер фіскалізації чеків з боку ДПС (зникли чеки – плати штраф);
  • при масовому обслуговуванні клієнтів, наприклад при продажу кави “на виніс”, коли є черга і видача чеків, хай і електронних – це додатковий час. Уявіть черги, які можуть виникати через те, що пристрій “завис”, немає зв’язку з Інтернет, розрядилися батарея тощо.

Чому програмний РРО насправді не безкоштовний?

Пояснимо:

  • для зручного користування системою, скоріше за все, доведеться закупити програмне забезпечення сторонніх розробників;
  • треба пристрій-носій, а то й декілька. Той же смартфон/планшет. І скоріше за все для підприємницької діяльності підприємець захоче застосовувати окремий, а не власний. Торгових точок може бути декілька. Найняті продавці теж вряд чи погодяться використовувати особисті гаджети;
  • кожний пристрій треба забезпечити зв’язком з Інтернет. Якщо мережі Wi-Fi немає, то це ще додаткові витрати;
  • усі пристрої треба забезпечити живленням, адже заряду батарей буде не вистачати. Це особливо проблематично на ринках, де часто торгують також і єдиноподатники 2 групи. Та й у приміщеннях не завжди є доступ до розетки. Через це доведеться ще й мати на всяк випадок зовнішні батареї до смартфонів/планшетів;
  • можливо, знадобиться консультація програмістів. Теж платна;
  • можуть з’явитися покупці, які зажадають друкованих чеків або зі старими телефонами, які не можуть зчитати QR-код. Звичайно, їм можна відмовити, але все ж таки це можуть бути додаткові проблеми для підприємця. За таких обставин, підприємець взагалі може вирішити, що краще мати справу зі звичайним (класичним) касовим апаратом з усіма наслідками.

Придбати програмне забезпечення M.E.Doc

Програмний РРО із 19.04.2020:

Запровадження програмних РРО передбачається із 19.04.2020 року (Закон від 20.09.2019 № 128-IX). Програмні РРО призначені для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу.

Декларація з податку на прибуток зразок заповнення 2020 (ЗАВАНТАЖИТИ)

У таких програмних РРО фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер податкового органу.

З 19 квітня 2020 року платники податків зможуть користуватися програмними РРО, як альтернативою класичним реєстраторам розрахункових операцій. При використанні програмних РРО, суб’єкти господарювання повинні подавати до податкових органів по дротових або бездротових каналах зв'язку електронні фіскальні звіти та електронні фіскальні звітні чеки.

При здійсненні розрахункових операцій в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу необхідно:

  • створювати контрольні стрічки у паперовій та/або електронній формі і забезпечувати їх зберігання: - на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) - протягом трьох років; - на програмних РРО у разі здійснення розрахункових операцій у режимі офлайн - до моменту передачі електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків до фіскального сервера контролюючого органу;
  • проводити розрахункові операції через РРО та/або через програмні РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості;
  • вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

При цьому суб'єкт господарювання зобов'язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об'єкті).

Такі вимоги не поширюються на ФОПів, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння). 

За матеріалом Головбух та ГУ ДПС у Запорізькій області

Редактор: Ковальова Альона, контент-спеціаліст ГК Інтелектуальний сервіс

Читайте також: 


Долучайтесь до нас в Instagram та facebookна Вас чекають:

  • корисні лайфхакиenlightened
  • актуальні новиниyes
  • та розважальна рубрикаlaugh

!Дізнатися більше новин Ви також зможете на нашому каналі в >>> Telegram

Читайте також: